©2000 - 2017

KUNSTEDUCATIE.NET

Advies en begeleiding van projecten voor kunst- en cultuureducatie

 

De meiden van het poppodium | (cultuureducatie: Tien tips om fouten te vermijden)

 

 

​December 2016

 

Glimlachend staan ze bij de receptie. Ik schud ze de hand en een beetje zenuwachtig stellen ze zich voor. Fleur en Maya de meiden van het poppodium. Ik ben verbaasd, maar dat hou ik voor me.  Twee weken daarvoor mailden ze:."We organiseren een open podium, mogen we dat  aankondigen in uw les?". We maken een afspraak en daar zijn ze dan. Met folders, een affiche en een inschrijfformulier.

 

Tijdens het installeren van de laptop, die prompt vastloopt, informeer ik naar hun betrokkenheid. 'Dit is onze stage. Wij organiseren deze avond' vertellen ze trots. Ze worden steeds nerveuzer tijdens het herstarten en ogen nauwelijks ouder dan de leerlingen van straks. Een kwartier later staan ze voor 4 havo. Om de beurt een zin, het is aandoenlijk en ze slaan zich er dapper doorheen. De klas is mild, ze blijven heel.

 

Hoe serieus neem jij cultuureducatie?

 

Het gebeurt vaker dat ik met stagiaires te maken heb. Ze bellen op,  komen in de klas, organiseren een workshopdag. Ik verbaas me ieder keer weer dat ze in het primaire proces zo'n belangrijke rol krijgen.

 

Welke ondernemer stuurt bij direct klantcontact twee stagiaires? Of laat een stagiair de productcatalogus in elkaar zetten? In het cultuuronderwijs is dat heel gebruikelijk.

Ik denk dat ik het antwoord ken. 'De budgetten krimpen en we hebben te weinig personeel'. Dit is niet de hele waarheid. Toen de bomen nog tot in de hemel groeiden verbaasde ik mij al over deze werkwijze. Het zit zo ingebakken dat het de mores lijkt alsof je de contacten met het onderwijs gerust aan stagiaires kunt overlaten.

 

​​​Daarom tien tips uit de praktijk.

 

  1. Neem cultuureducatie serieus. Stuur een stagiair niet alleen op pad, want elke contact is een klantcontact.
  2. Een stagiair kan het lespakket  niet zonder begeleiding samenstellen.
  3. Stuur uw lesmateriaal op tijd, en houd rekening met vakanties.
  4. Veel docenten werken parttime en  legen een keer per de week hun postvak.
  5. Met uw affiche kan een docent niet zoveel, behalve op het prikbord hangen.
  6. Een docent heeft geen tijd om uw materiaal tot een toffe les te verwerken.
  7. Sommige mooie kunstprojecten worden lang van te voren aangekondigd met de mededeling dat het lesmateriaal op de site verschijnt. In 80% van de gevallen gebeurt dat te laat.
  8. Een docent beeldend of CKV doet niet veel met een les maatschappijleer.
  9. Uw begeleidende opdracht: maak een affiche of logo, vinden wij niet zo'n originele opdracht . Veel leerlingen hebben deze opdracht al eens gemaakt.
  10. Denk je dat een culturele activiteit vooral leuk moet zijn voor de leerling? Leuk is hier geen belangrijk criterium.

 

Veel kunstinstellingen worstelen met de effectiviteit van hun cultuureducatie. Besteed je veel tijd en aandacht aan het benaderen van het onderwijs, neem kunsteducatie  en het onderwijs dan serieus.

 

Succes!

 

Marcel van Kerkvoorde

 

Blogarchief:

 

  • Krijg een seintje als er een nieuwe blog verschijnt

    * indicates required

    View previous campaigns.

 

Museumeducatie vraagt om ondersteuning

Ik adviseer u hoe u op een efficiënte manier het onderwijs benaderd.

 

Kunst, onderwijs en wetenschap zijn van oudsher aan elkaar verwant en de koppeling via de kunst- en cultuur en museumeducatie is steeds meer een vanzelfsprekendheid. De school en de culturele instelling zijn totaal verschillende instituten, ieder met hun eigen doelstellingen, ritme en spelregels. Kunst is veelal onverwacht en wijkt af van gebaande paden. De school volgt duidelijke afspraken, gebruikt leerdoelen en de prestaties zijn voorgeschreven. Dit spanningsveld is mijn werkterrein.

 

 

Met onze  lesbrieven worden de docenten over de drempel getrokken om de tentoonstelling te bezoeken.

 

 

bekijk voorbeelden

Onze lesbrieven werken

KUNSTEDUCATIE.NET

Advies en begeleiding van projecten voor kunst- en cultuureducatie

©2000 - 2017

De meiden van het poppodium | (cultuureducatie: Tien tips om fouten te vermijden)

 

December 2016

 

​​Glimlachend staan ze bij de receptie. Ik schud ze de hand en een beetje zenuwachtig stellen ze zich voor. Fleur en Maya de meiden van het poppodium. Ik ben verbaasd, maar dat hou ik voor me.  Twee weken daarvoor mailden ze: "We organiseren een open podium, mogen we dat  aankondigen in uw les?". We maken een afspraak en daar zijn ze dan. Met folders, een affiche en een inschrijfformulier.

 

Tijdens het installeren van de laptop, die prompt vastloopt, informeer ik naar hun betrokkenheid. 'Dit is onze stage. Wij organiseren deze avond' vertellen ze trots. Ze worden steeds nerveuzer tijdens het herstarten en ogen nauwelijks ouder dan de leerlingen van straks. Een kwartier later staan ze voor 4 havo. Om de beurt een zin, het is aandoenlijk en ze slaan zich er dapper doorheen. De klas is mild, ze blijven heel.

 

Hoe serieus neem jij cultuureducatie?

 

Het gebeurt vaker dat ik met stagiaires te maken heb. Ze bellen op,  komen in de klas, organiseren een workshopdag. Ik verbaas me ieder keer weer dat ze in het primaire proces zo'n belangrijke rol krijgen.

 

Welke ondernemer stuurt bij direct klantcontact twee stagiaires? Of laat een stagiair de productcatalogus in elkaar zetten? In het cultuuronderwijs is dat heel gebruikelijk.

Ik denk dat ik het antwoord ken. 'De budgetten krimpen en we hebben te weinig personeel'. Dit is niet de hele waarheid. Toen de bomen nog tot in de hemel groeiden verbaasde ik mij al over deze werkwijze. Het zit zo ingebakken dat het de mores lijkt alsof je de contacten met het onderwijs gerust aan stagiaires kunt overlaten.

 

​​​Daarom tien tips uit de praktijk.

 

  1. Neem cultuureducatie serieus. Stuur een stagiair niet alleen op pad, want elke contact is een klantcontact.
  2. Een stagiair kan het lespakket  niet zonder begeleiding samenstellen.
  3. Stuur uw lesmateriaal op tijd, en houd rekening met vakanties.
  4. Veel docenten werken parttime en zien legen een keer per de week hun postvak.
  5. Met uw affiche kan een docent niet zoveel, behalve op het prikbord hangen.
  6. Een docent heeft geen tijd om uw materiaal tot een toffe les te verwerken.
  7. Sommige mooie kunstprojecten worden lang van te voren aangekondigd met de mededeling dat het lesmateriaal op de site verschijnt. In 80% van de gevallen gebeurt dat te laat.
  8. Een docent beeldend of CKV doet niet veel met een les maatschappijleer.
  9. Uw begeleidende opdracht: maak een affiche of logo, vinden wij niet zo'n originele opdracht . Veel leerlingen hebben deze opdracht al eens gemaakt.
  10. Denk je dat een culturele activiteit vooral leuk moet zijn voor de leerling? Leuk is hier geen belangrijk criterium.

 

 

 

Veel kunstinstellingen worstelen met de effectiviteit van hun cultuureducatie. Besteed je veel tijd en aandacht aan het benaderen van het onderwijs, neem kunsteducatie  en het onderwijs dan serieus.

 

Succes!

 

 

Marcel van Kerkvoorde

 

 

Blogarchief:

 

 

Museumeducatie vraagt ondersteuning

 

Ik adviseer u hoe u op een efficiënte manier het onderwijs benaderd.

 

Kunst, onderwijs en wetenschap zijn van oudsher aan elkaar verwant en de koppeling via de kunst- en cultuur en museumeducatie is steeds meer een vanzelfsprekendheid. De school en de culturele instelling zijn totaal verschillende instituten, ieder met hun eigen doelstellingen, ritme en spelregels. Kunst is veelal onverwacht en wijkt af van gebaande paden. De school volgt duidelijke afspraken, gebruikt leerdoelen en de prestaties zijn voorgeschreven. Dit spanningsveld is mijn werkterrein.

 

Onze lesbrieven werken ook voor fotografie workshops

 

Met onze  lesbrieven worden de docenten over de drempel getrokken om de fotografie workshops te boeken.